{"id":6479,"date":"2016-06-22T00:00:00","date_gmt":"2016-06-21T22:00:00","guid":{"rendered":"https:\/\/www.auditeco.ro\/cat-de-verde-este-un-automobil-electric\/"},"modified":"2023-07-03T10:57:50","modified_gmt":"2023-07-03T08:57:50","slug":"cat-de-verde-este-un-automobil-electric","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.auditeco.ro\/en\/cat-de-verde-este-un-automobil-electric\/","title":{"rendered":"Cat de \u201everde\u201d este un automobil electric?"},"content":{"rendered":"
Un articol de Mihai Iosif, Consultant principal Auditeco<\/strong><\/p>\n In aceasta primavara am avut ocazia sa testez doua automobile \u201cverzi\u201d produse de catre BMW: BMW i3 si BMW i8. Daca BMW i8 este un hibrid plug-in cu valente de super-masina, fratele mai mic i3 este un model 100% electric. Cu un motor electric de aproape 170 CP, o autonomie de pana la 160 km si un design cel putin interesant, BMW i3 este un automobil care impresioneaza chiar si la o prima analiza. Dupa cativa kilometri parcursi la volanul sau, timp in care te bucuri de acceleratia surprinzatoare, sistemul de regenerare al energiei care de multe ori elimina nevoia de a utiliza franele si emisiile zero de dioxid de carbon, realizezi ca i3 este un partener agil si \u201cverde\u201d in traficul aglomerat din oras.<\/p>\n O sa incep prin a raspunde la cea de-a doua intrebare. De la introducerea lor pe piata si pana in prezent au fost dezvoltate patru mari categorii de automobile ce utilizeaza inclusiv sau exclusiv motoare electrice pentru propulsie: automobile hibride conventionale, automobile hibride plug-in, automobile exclusiv electrice si automobile cu celule de hidrogen. In continuare voi prezenta pe scurt modul de functionare al acestor vehicule.<\/p>\n Au un motor termic (plus rezervorul de combustibil aferent) si un motor electric (plus acumulatorii electrici aferenti). Intreaga energie necesara motorului electric este produsa prin arderea de combustibili fosili (benzina sau motorina) in motorul termic. Din acest motiv, automobilele hibride conventionale nu sunt considerate vehicule electrice.<\/p>\n Au de asemenea doua motoare, unul electric si unul termic. Spre deosebire de hibridele conventionale, acumulatorii ce furnizeaza energia motorului electric sunt incarcati \u201ela priza\u201d cu electricitate provenita din reteaua electrica, automobilele de acest tip putand fi considerate vehicule electrice.<\/p>\n Utilizeaza unul sau mai multe motoare electrice alimentate de un set de acumulatori, care la randul lor sunt incarcati \u201ela priza\u201d din reteaua electrica sau din statii speciale de incarcare.<\/p>\n Utilizeaza de asemenea unul sau mai multe motoare electrice, dar se diferentiaza de automobilele exclusiv electrice prin modul in care acumulatorii sunt incarcati. Astfel, energia electrica ce alimenteaza acumulatorii provine din procesul de conversie al hidrogenului in electricitate prin reactia chimca pe care o are cu oxigenul. Hidrogenul gazos necesar reactiei este stocat sub presiune intr-un rezervor al automobilului. Deoarece sunt propulsate integral de electricitate, aceste automobile sunt si ele considerate vehicule electrice.<\/p>\n Si acum sa revenim la intrebarea initiala, al carui raspuns poate parea surprinzator la o prima vedere: un automobil electric este la fel de \u201everde\u201d ca sursa de energie electrica ce il alimenteaza. Si de aici lucrurile devin putin mai complicate.<\/p>\n Astfel, conform unui articol publicat pe pagina web a Scientific American<\/a>, un automobil exclusiv electric precum Nissan Leaf genereaza jumatate (100 g CO2<\/sub>\/mila) din cantitatea de emisii de gaze cu efect de sera generata de un automobil hibrid conventional precum Toyota Prius, in cazul in care cele doua automobile sunt utilizate intr-o zona in care predomina energia electrica produsa din resurse regenerabile. Balanta se inclina usor in favoarea automobilului hibrid conventional atunci cand cele doua automobile sunt utilizate in zone in care majoritatea productiei de energie electrica este bazata pe arderea carbunilor. Estimarile arata ca in zonele in care energia electrica este produsa exclusiv prin arderea combustibililor fosili un automobil electric poate genera pana la 300 g CO2<\/sub>\/mila, cu 50% mai mult decat un automobil hibrid conventional, care functioneaza cu benzina.<\/p>\n UCS (Union of Concerned Scientists) a realizat o analiza comparativa<\/a> intre emisiile de gaze cu efect de sera generate pe durata unui ciclu de viata (\u201ecradle to grave\u201d) de un automobil clasic pe benzina sau motorina si cele generate de un automobil exlusiv electric.<\/p>\nDar cat de \u201cverde\u201d este de fapt un automobil electric? Si ce automobile pot fi considerate autovehicule electrice?<\/strong><\/h2>\n
Automobilele hibride conventionale<\/a><\/strong><\/h4>\n
Automobilele hibride plug-in<\/a><\/strong><\/h4>\n
Automobilele exclusiv electrice<\/a><\/strong><\/h4>\n
Automobilele cu celule de hidrogen<\/a><\/strong><\/h4>\n
Rezultatele acestei analize au evidentiat urmatoarele aspecte:<\/h3>\n
\n