Eu, personal, citesc rar astfel de rubrici. De asta, m-am hotărât cu greu să scriu eu însumi una. Am niște prejudecăți: că ar conține multă umplutură, că sunt plictisitoare și că, în general, răspund unei obligații de rutină și nu dorinței sincere a autorului de a fi util cititorilor săi.
Voi încerca, așadar, să evit eu însumi aceste greșeli. Cum? Aplicând unul dintre principiile lui Deming (W. Edwards Deming, 1900 – 1993, părintele TQM – Total Quality Management), principiu care s-ar traduce astfel într-un limbaj netehnic: învață din greșeli (ale tale, ale altora) și nu le repeta.
Cred că cel mai concret mod de a vă fi util este să vă răspund. Pentru asta se cer îndeplinite două condiții: să mă întrebați și să știu răspunsul corect.
Deja ating, prin condiționarea „să știu răspunsul corect”, un punct sensibil pentru orice consultant: ce să facă dacă nu știe răspunsul corect la o întrebare adresată de un client sau de un potențial client?
Eu vă spun ce fac eu: recunosc că nu știu și transfer întrebarea unui coleg care știe.
Am învățat să procedez astfel luând aminte la o greșeală foarte frecvent întâlnită, mai ales la consultanții începători: când nu știu, încearcă să improvizeze. De cele mai multe ori improvizația se simte și produce exact efectul contrat celui dorit: neîncredere.
Întrucât, acesta fiind primul articol al rubricii, nu am întrebări primite din partea dumneavoastră cărora să încerc a le răspunde, propun eu o astfel de întrebare inspirată din paragraful anterior:
Cum îmi pot da seama când un consultant nu cunoaște răspunsul la întrebarea mea și încearcă să mă ducă cu vorba?
Iată 5 indicii:
1. Răspunde grăbit, pe nerăsuflate, fără a-și lua răgazul necesar reflecției, pentru a nu da interlocutorului impresia că nu ar cunoaște subiectul;
2. Vorbește mult, confuz, cu divagații și considerații generale, evitând pe cât posibil formularea de către interlocutor a unor întrebări adiționale legate de subiect;
3. Încearcă să inducă interlocutorului ideea că acesta nu ar fi suficient de bine pregătit în domeniu pentru a înțelege un răspuns mai tehnic, mai precis;
4. Invocă lipsa unor documente și informații ce ar fi absolut necesare formulării unui punct de vedere corespunzător;
5. Exagerează complexitatea subiectului și evită a face trimiteri precise la reglementari aplicabile.
Pe curând!